sâmbătă, 15 februarie 2014

Medierea comerciala in Belgia

Autor: Monica Constantin
sursa: La Libre Belgique

De un an de zile, la Liege, medierea da peste cap obiceiurile avocatilor si firmelor. Un prim bilant concludent.
Fabienne Bayard, presedintele Tribunalului Comercial din Liege, era departe de a-si imagina ca medierea ar fi atat de eficienta in cauzele comerciale. “Dar nu ne putem da seama de valoarea adaugata a medierii atata timp cat nu o experimentam…”, spune un avocat. “In mediere, suntem intr-o logica complet diferita“, spune Fabienne Bayard. “Procesul este infaptuit de si la initiativa partilor insele. Acestea isi insusesc dosarul, in loc sa-l delege judecatorilor si avocatilor.”  Cealalta particularitate a acestei “alternative la tribunal”, prevazuta de lege din anul 2005, este ca are ca scop gasirea celei mai bune solutii pentru toate partile. Fara castigatori si fara invinsi.
Restabilirea dialogului
Intr-un context litigios, pentru a obtine o solutie “win-win”, este vorba in primul rand de a restabili dialogul. Acesta este rolul mediatorului. “Incep intotdeauna prin a cere partilor, si nu avocatilor, sa se explice“, descrie Peter Henfling, avocat mediator. “In cateva cuvinte, rolul meu este acela de a identifica elementele istorice, dar, de asemenea, sentimentele care stau in spatele faptelor , precum si nevoile fiecareia dintre parti.” Mediatorul este obligat sa-si mentina o pozitie neutra. “Faptul ca am avut ocazia sa spun ceea ce cred si ca am fost inteles, a reprezentat deja, pentru mine, un pas important catre o solutie“, a declarat un sef de intreprindere.
Cand a preluat mandatul, in septembrie 2009, presedintele Tribunalului Comercial din Liege a inscris in mod hotarat medierea, in planul sau de gestiune. “Interesul meu in mediere isi are, printre altele, radacinile intr-o forma de frustrare fata de ideea ca intr-o serie de litigii, solutia impusa prin hotararea instantei nu va conveni oricum, si, in tot cazul, nu va rezolva conflictul.”  Fara a mai adauga faptul ca o procedura judiciara poate fi de foarte lunga durata. 
Argumentul nr.1 : rapiditatea
Fabienne Bayard a facut un calcul: timpul mediu, doar pentru schimbul de concluzii intre avocati, este de 318 zile! La Tribunalul Comercial din Namur, presedintele Louise-Marie Henrion adauga: “Un litigiu care dureaza distruge oamenii. Este un proces consumator de energie si de al carui rezultat, in plus, nu suntem deloc siguri, chiar si atunci cand credem ca avem dreptate in totalitate.” Louise-Marie Henrion reaminteste, printre altele, ca o treime dintre hotarari sunt partial sau total neexecutate.
Este foarte clar, timpul economisit este, probabil, primul punct forte al medierii. “Anumite probleme se solutioneaza dupa o intalnire de doua ore, altele dupa trei sau patru intalniri intinse pe doua sau trei luni, adica cu mult sub timpul pe care il necesita o procedura judiciara“, spune Fabienne Bayard.
In stransa legatura cu rapiditatea, costul redus se adauga si el beneficiilor. “Majoritatea oamenilor nu au absolut nicio constientizare a costului unei proceduri“, spune Louise-Marie Henrion.”Mai ales ca, atunci cand aleg calea instantei si sunt furiosi, costul nu mai are nici un impact asupra alegerii lor.”
Momentul propice
Inceputul unei proceduri judiciare nu este neaparat cel mai bun moment pentru a convinge partile sa mearga la mediere. La Tribunalul Comercial din Liege, un “secretariat mediere” este cu ochii pe calendar. “In general, atunci cand cineva introduce o actiune in instanta, acea persoana este convinsa ca are dreptate. Apoi, cand primeste argumentele reclamatului, aceasta este deja ceva mai putin convinsa, dupa care vine cu contra-argumentele sale. In opinia noastra, acesta este momentul propice pentru a convoca partile si a le propune medierea.” Serviciile de permanenta in mediere comerciala (doua pe luna) au demarat in Liege in septembrie 2012.  Este o prima experienta de acest gen, intr-un Tribunal Comercial valon. In Namur, o permanenta lunara a fost instituita la Tribunalul Comercial incepand cu octombrie 2013. Ambele sunt inspirate din proiectul demarat cu doi ani in urma – dar sistat intre timp – la Bruxelles.
“Pentru ca acest proiect sa functioneze, trebuia neaparat ca si avocatii sa fie parte”, spune Fabienne Bayard, care a lansat acest proiect si cu baroul. ”Avocatii sunt de fapt unul dintre primele obstacole in calea medierii,” au constatat mai multi experti. “Ipotetic vorbind, un avocat este facut pentru a se lupta.” Or, ”mediere” inseamna “sa ingropi securea razboiului”, astfel ca o multime de avocati sunt sceptici sau le e teama sa vada cum pierd dosare. Sau pur si simplu ignora aceasta procedura.
Relatii umane inainte de toate
Pe de alta parte, in materie comerciala, legatura cu aspectele emotionale pare a fi,  a priori, mai putin evidenta decat in materia familiei, spre exemplu. “Cu toate acestea, intr-un contract comercial, avem de-a face cu persoane care au decis sa lucreze impreuna”, insista Marie-Louise Henrion. Pierre Neuray este judecator consular si fost director al Camerei de Comert si Industrie din Liege timp de 26 de ani. “Medierea ajuta la mentinerea relatiilor de afaceri, prin dialog. In calitate de judecator consular, un lucru m-a marcat profund: constat ca, adesea, relatiile comerciale se distrug deoarece oamenii se ataca  si nu mai comunica , in loc sa caute solutii de bun simt. ”
Acestea fiind spuse, medierea are nevoie de timp sa se aseze. Si Pierre Neuray o stie foarte bine. In timp ce era la Camera de Comert si Industrie, a depus o energie considerabila pentru a promova medierea comerciala … pentru un rezultat de douasprezece medieri in cinci ani. Astazi, experienta de la Tribunalul Comercial se dovedeste mult mai concludenta, conform statisticilor din ultimul an judiciar: din 547 dosare supuse judecatii, 210 au fost selectate pentru mediere. Pentru ca nu orice cauza se preteaza la acest mod de solutionare. Din cele 210 dosare, in 57 s-a ajuns la un acord, adica un procent de 25%. “Acest lucru inseamna ca 10% din cazurile supuse judecatii ar putea fi solutionate prin metode alternative” se bucura Fabienne Bayard.
Schimbarea treptata a mentalitatilor nu reprezinta totul in acest succes. “Ceea ce face diferenta cu experientele anterioare este ca, in acest caz, judecatorii se implica. Judecatorul  este cel care propune medierea. Mesajul este, prin urmare, mai puternic vis-à-vis de avocati si companii ”, spune Pierre Neuray. “Acest proiect demoleaza ideea preconceputa, cum ca judecatorul este acolo doar pentru a solutiona litigii“, a concluzionat Fabienne Bayard. “Or (si acest lucru esteinscris in codul judiciar) reamintesc ca judecatorul are, printre misiunile sale, pe aceea de a impaca partile si ca poate sugera medierea. Autoritatea de dragul autoritatii nu prea mai are sens. Judecatorul are un rol de impaciuitor de jucat. Aceasta este singura cale pentru a ajunge la o solutie pasnica pentru parti.
Articol tradus din limba franceza de  Mediator Monica Constantin   Sursa: La Libre Belgique
sursa: mcomediere.eu