marți, 4 martie 2014

Cum sa ne certam eficient

Autor: Luminita Carmina Codrescu
Opiniile divergente nasc adeseori conflicte. Pentru a supravietui intr-o lume a concurentei, una din metode este sa iti implementezi propriul punct de vedere, propria strategie, iar ceilalti sa te urmeze, sa te critice neputinciosi sau sa ramana uimiti. Forta sau abilitatea cu care iti promovezi si impui ideile pot face diferenta dintre a fi vazut ca un formator de opinie, un lider, sau un simplu executant.
Fiecare incearca sa ii convinga pe ceilalti de adevarul sau dreptatea sa, si sa o ignore sau sa o minimizeze pe a lor, iar avocatii intalnesc aceste situatii adeseori in rutina lor zilnica, in relatia cu clientii sai chiar cu colegii.
Cineva zicea odata: Clientul are intotdeauna dreptate. Iar justitia este cea care, si prin intermediul avocatilor, imparte dreptatea. Cui o are....sau nu.
Dreptatea o poti obtine fara sa speri prea mult la ea, considerand ca nu o detii, sau o poti pierde desi o ai. Se zice ca poti muri cu dreptatea in mana, asa ca nu este neaparat de un real folos in viata.
Dreptatea este impunerea cu orice pret a unui punct de vedere personal, subiectiv, exprimarea unei perceptii, convingeri, credinte personale.
Prea putin din lumea obiectiva poate face obiectul unei controverse, pentru ca analizatorii umani sunt aproximativ identici. Dar lumea subiectiva, a interpretarilor, cu particularitatile ei infinite si care ne diferentiaza, este butoiul de pulbere de sub fundamentul relatiilor interumane.
A vrea sa ai dreptate se traduce prin: "lumea mea subiectiva este buna, a ta nu. Calea mea este corecta, nu a ta. Facand ca mine vei ajunge bine (binele meu, evident), nu facand ca tine".
Si toate aceste fraze le auzim fiecare din noi zilnic, cel mai adesea din partea celor apropiati.
Pana la ce punct este dorinta dezinteresata de a furniza educatie si formare, idei si sugestii binevenite, si de unde incepe ingradirea si manipularea? Fiecare simte asta in alt mod. De aceea exista comunicare, discutii, exprimarea emotiilor, a parerilor, feedback, armonizare.
Uneori este mai de folos sa renunti la dreptate pentru alte valori, mai inalte. Poate ca inainte de a ajunge sa consultam un avocat pentru conflicte interpersonale, este in interesul nostru, pentru igiena noastra mentala, sa utilizam cateva metode simple pentru aplanarea disputelor:
1.      Alocati un loc si un timp precis pentru discutie. De preferat un loc neutru in afara locuintei, sau acasa, preferabil in afara dormitorului;
2.      Nu acceptati martori (in special copiii) si nici nu aduceti in discutie autoritatea unor terte persoane (rude, prieteni, etc) pentru a va sustine punctul de vedere;
3.      Stabiliti ordinea de zi a discutiei, pe cat posibil o singura problema, impartita pe subpuncte, cat mai detaliat;
4.      Cel care initiaza discutia prezinta primul punctul sau de vedere si argumenteaza. Cuvintele dar si limbajul non-verbal trebuie sa denote respect, deschidere si toleranta. Scopul comunicarii este construirea de punti intre oameni, nu de ziduri;
5.      Interlocutorul asculta si vorbeste cand ii vine randul – este util de folosit tehnica creionului (cel care vorbeste tine un creion in mana, iar cand termina, il inmaneaza celuilalt), atunci cand exista tendinta de a intrerupe discursul;
6.      Se analizeaza solutiile alternative si se pun pe hartie solutiile comun agreate in ordinea eficientei;
7.      Daca apar pasiuni sau emotii care ridica temperatura dialogului pana la un grad la care devine suparator pentru oricare din parti, acea parte poate initia un time-out, o pauza pentru calmarea spiritelor. O minte intunecata de furie sau teama nu poate fi lucida. Calmarea aduce cu sine limpezimea gandurilor;
8.      Reluarea discutiei se poate face dupa aproximativ 30-60 minute de pauza, timp in care fiecare poate face activitati separat sau chiar in comun, dar fara a mai discuta  subiectul zilei. Cel care a initiat pauza va propune reluarea discutiei;
9.      Orice discutie este de preferat sase finalizeze  cu o concluzie de tipul win-win sau compromis (regula caii de mijloc). Problemele nefinalizate cu solutii au tendinta sa revina in discutie si sa polueze relatia;
10.  Feedback-ul final constructiv are rolul de a regla sistemul si a facilita comunicarile ulterioare. (ex. "ma bucur ca am ajuns la o concluzie utila pentru amandoi...; te felicit pentru ....; mi-a fost dificil, dar am inteles cat de important este pentru tine.....etc.). Sa nu uitam sa folosim fara teama cuvintele magice: "multumesc", "imi pare rau", "iarta-ma", acolo unde este cazul.
Astept de la voi si alte sugestii pentru o comunicare cat mai fructuoasa si lipsita de asperitati.
sursa: avocatura.com