miercuri, 19 februarie 2014

Ploiestenii vor primi prin posta flyere despre ceea ce inseamna medierea

Interviu Anda Pausan, Presedintele Centrului de Mediere Ploiesti
Chiar dacă, din luna august a anului trecut, informarea privind medierea a devenit obligatorie în cazul deschiderii unui proces în instanţă, mulţi dintre prahoveni încă nu cunosc acest lucru şi sunt puşi în faţa faptului împlinit în momentul în care sunt nevoiţi să-şi rezolve o problemă pe această cale. E bine de ştiut că în cazul în care reclamantul nu demarează procedura de informare privind medierea şi nu parcurge această etapă, obligatorie pentru anumite speţe, fie înainte, fie după depunerea cererii de chemare în judecată, instanţa îi poate respinge cererea de chemare în judecată ca inadmisibilă. Obligativitatea privind parcurgerea acestei etape îl priveşte pe reclamant, pârâtul putând alege dacă va participa sau nu la procedura de informare privind medierea, cu excepţia situaţiei în care a confirmat în faţa instanţei că este de acord să participe. La cererea reclamantului, mediatorul este obligat să-l cheme la şedinţa de informare, gratuită, şi pe pârât. Dacă una dintre părţi refuză în scris participarea la şedinţa de informare, nu răspunde invitaţiei prevăzute ori nu se prezintă la data fixată pentru şedinţa de informare, se întocmeşte un proces-verbal de către mediator, care se depune la dosarul instanţei. În cazul în care la respectiva şedinţă se prezintă ambele părţi, la final, mediatorul emite un certificat de informare, iar mai departe cei implicaţi pot decide să rezolve problema tot prin mediere sau pot alege calea instanţei. În acest context, pentru a veni în sprijinul cetăţenilor, Centrul de Mediere din Ploieşti - cea mai reprezentativă asociaţie de profil din judeţul nostru care numără în prezent 130 de membri dintre cei 220 înscrişi în Tabloul Mediatorilor (n.n. - lista fiind în permanentă actualizare) - a încheiat un contract cu Poşta Română în vederea distribuirii unor flyere informative privind medierea. ,,Într-o primă etapă, este vorba despre aproximativ 7.000 de flyere distribuite la blocuri din Nordul şi Vestul Ploieştiului. Intenţionăm ca, în câteva luni, cel mai târziu până la sfârşitul anului, să fie informaţi toţi ploieştenii cu privire la ceea ce înseamnă medierea, iar după aceea vom avea în vedere şi cetăţenii din judeţ. De asemenea, pe aceste flyere va fi trecută şi adresa Centrului de Mediere pentru că există persoane care nu ştiu unde să ne contacteze’’, ne-a precizat Anda Păuşan, preşedintele Centrului de Mediere Ploieşti. ,,Trebuie înţeles că procedura de informare asupra medierii este obligatorie doar pentru anumite speţe – grăniţuiri, strămutări de terenuri, tot ceea ce ţine de dreptul familiei, protecţia consumatorului, eventuale cazuri de malpraxis, şi nu doar medicale, litigii civile a căror valoare nu depăşeşte suma de 50.000 de euro, litigii interetnice, de muncă. Şi din experienţă pot să vă spun că în momentul în care oamenii au înţeles avantajele medierii au preferat această cale de soluţionare a conflictelor, în condiţiile legii. De pildă, o situaţie statistică pe nouă luni din 2013, realizată la nivelul Centrului, arată că în momentul în care cele două părţi s-au prezentat la mediere au ales în final să soluţioneze conflictul tot pe această cale în procent de 80%. Şi e firesc să fie aşa deoarece asta presupune mai puţin timp pierdut în instanţă, mai puţini bani cheltuiţi, intimitate, flexibilitate ca timp şi ca spaţiu. De asemenea, e bine de ştiut că, potrivit OUG 80 din 2013, mai este specificat un avantaj pentru speţele soluţionate prin mediere care se referă la transfer de drept de proprietate sau constituire de drept de proprietate, de pildă  partaje, succesiuni şi anume acela că beneficiază de înjumătăţirea taxelor de timbru datorate. Adică, nu mai achită 3% din masa partajabilă, ci doar 1,5 % din aceasta’’, ne-a mai precizat interlocutoarea noastră.
C.D.